Juchúú vlaky zadarmo! !?? Eufória či zúfalstvo?

Autor: Katarína Nemčeková | 21.11.2014 o 22:01 | Karma článku: 11,01 | Prečítané:  2151x

„To nemajú ani vo Švajčiarsku alebo v Rakúsku“, bola prvá moja myšlienka a reakcia na správu o tom, že od novembra budú študenti a dôchodcovia cestovať po Slovensku zadarmo. Podotýkam že  priemerným príjem v Rakúsku je asi 25.000 eur v hrubom ročne ale vlaky zadarmo tu využívať ľudia nemôžu. Na druhej strane avšak dostane každý zamestnanec pracujúci v ktoromkoľvek odvetví dvakrát ročne takzvané Urlaubsgeld a Weihnachtsgeld. Sú to 13. a 14. plat.  Za ten si každý môže kúpiť, zaobstarať to čo potrebuje, nakúpiť veci do domácnosti, ušporiť deťom na školu, či nechať si opraviť auto. Toto považujem za  rozumné, sociálne a správne – na rozdiel od zlacnenie vlakov – populistické, podozrivo rýchlo zrealizované opatrenie. Vzhľadom na to že Rakúsko má úplne inú sociálnu politiku a o nej by sa dali písať slohy, vrátim sa k téme.

 

Bývam vo Viedni od roku 2011. Našu železničnú spoločnosť som využívala teda veľmi často, keďže pochádzam z Trenčína kde žije moja rodina a i preto, lebo je veľmi ťažké nájsť alternatívu prepravy do hlavného mesta Rakúska.  Zo začiatku som si nejak nevšímala nedostatky tejto prepravy a bola som rada že sa do Viedne mám ako dostať pretože som vtedy nevlastnila auto schopné prepraviť ma na tejto štreke.

 Postupne ako som zbierala skúsenosti v cestovaní so slovenskou železničnou spoločnosťou, ma začali vytáčať rôzne veci ako napríklad to , že za rovnakú cenu lístka ktorú  zaplatím v rôzne dni cestovania – závislé od toho kedy mám voľno, dostanem vždy iný štandard služieb, raz cestujem ultra moderným vlakom a raz úplne opačne. Takže napríklad ak som sa vybrala z Bratislavy do Trenčína v utorok o 12:47, „schytala“ som cestu vlakom kde si nemožno kúpiť napr. cestu 1. triedou, a vzhľad, smrad a vybavenie vlaku mi skôr pripomína že tieto vozne by sa nemali nachádzať v prevádzke ale niekde na večnom odpočinku v šrotovni. Takisto som zažila v zime, ako sa sneh zvonku valil do chodby do vnútra vagóna počas jazdy. Keď som túto skutočnosť  oznámila svojou sťažnosťou na zodpovednú e-mailovú adresu, kompetentná pracovníčka priznala že dôvody takéhoto stavu podaktorých vozňov v ich výbave sú dôsledkom dlhodobého podfinancovania v oblasti obnovy.

Preto mi nie je jasné, a pripadá mi nelogické, ako je možné že odrazu máme vlaky zadarmo, keď vlastne Železničnej spoločnosti chýbajú peniaze na to aby mali cestujúci čo i len bežný komfort začínajúci dostatkom toaletného papiera, končiac veľmi často chýbajúcim wi-fi pripojením vo vozňoch, ktoré boli označené ako tie vybavené touto možnosťou.

Ďalšia vec ktorá mi veľmi prekážala bola, že vlaky až na nedeľu ráno v smere TN-BA, boli veľmi vyťažené, a pokiaľ som si nekúpila miestenku /čož považujem  v poriadku, pokiaľ naozaj to miesto v tom vozni existuje – čo sa mi už bohužial stalo – moje čislo v tom danom vozni neexistovalo/, musela som celú cestu stáť a to nie len hockde, ale koľkokrát pri páchnucich toaletách alebo natlačená na tých chudákov ľudí, ktorí si za účelom väčšieho komfortu kúpili miestenku, čož im niekedy vôbec nehralo do karát, pokiaľ túto dostali niekde v strede preplneného vozňa a márne sa snažili dostať sa napríklad na toaletu  - čím chcem poukázať že vyhlásenia že vlaky budú teraz aspoň vyťaženejšie, mi pripadá ako z príbehu Alica v krajine zázrakov – pretože sa musí logicky uznať, že teraz bude fatálne znížená pohodlnosť cestujúcich. A to nie len tých ktorí sedia, ale aj stojacich/nehovoriac o meškaniach vlakov!/ a aj zamestnancov – ktorí sa derú všetkými 13 vozňami naprieč vlakom za účelom kontroly lístkov – ktorých som až niekedy obdivovala že majú na to ešte nervy.

Nie každý vlakom cestuje dennodenne alebo týždenne. Sú takí ktorí idú raz za rok na návštevu k rodine a po takomto zážitku si rozmyslia či radšej budúci rok nekúpia starú MBéčku. Alebo turisti, ktorí by si v pohode a kľude chceli vychutnať krásy slovenskej prírody z okna vlaku alebo takí ktorí majú ešte čo dokončovať na svojom laptope – biznismeni. V ďalšom bode musím poukázať na tú veľkú diskrimináciu voči tým ktorí vlakom nejazdia, pretože v ich okolí žiadna železničná trať nestojí, alebo takých ktorí vlaky jednoducho nevyužívajú , lebo nemajú prečo.  

Bežný, nenáročný cestujúci ako ja nepotrebuje veľa. Chce iba zopár maličkostí. Keď si zaplatí 6,91 Eur za jeden a pol hodinovú cestu vlakom, chce sa cítiť dobre, mať teplo, mať možnosť ísť dôstojne na záchod, mať možnosť prejsť sa napr. do reštauračného vozňa alebo len tak pozrieť si vlak a to všetko za preto, lebo za túto službu zaplatil a chce mať pocit že sa nevezie do Osvienčimu ale že žije v Európskej krajine, kde za adekvátnu cenu dostane aj adekvátnu službu. Tak ako to funguje v celej Európe. Na druhej strane, všetko zlé je na niečo dobré. Určite sú ľudia na Slovensku ktorým to uľahčí finančnú situáciu.

Ale na druhej strane sa pýtam, kto uľahčí situáciu pani, ktorá má 46 rokov, je po ťažkom úraze, momentálne zdravá, robí všetko pre to aby sa zaradila do pracovného života, zaplatí si opatrovateľský kurz, aby si možno našla aspoň nejakú robotu vo svojom okolí a keď príde mesačná „výplata“ tak vzhľadom na to že našla prácu iba na 100 hodín mesačne, dostane 200 eur v čistom????V Rakúsku za 100 hodín práce sa zarobí 860 eur!!!

Nechcem teraz haniť tento nápad, kde niektorí si prídu na svoje a to hlavne predpokladám ľudia ktorí jazdia často, a teda tí ktorí patria do skupiny študenti a dôchodcovia, ale v konečnom dôsledku, za akú cenu? A tí čo nejazdia? Ruku na srdce, kto to v konečnom dôsledku všetko zaplatí?

 

Populizmus alebo sociálne cítenie?

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

U. S. Steel odchádza, o košickú fabriku bojujú Třinecké železárny

U. S. Steel predáva košické železiarne, ponuku predložili Číňania a skupina slovenských miliardárov.

KOMENTÁRE

Úbohá stredná trieda, tá sa vo Ficovom vlaku nevezie zadarmo

Ak sa niektorí chcú mať závratne dobre, musia sa tí ostatní mať horšie.

KOMENTÁRE

Ako o tridsať rokov rozvrátim našu spoločnosť

Moderné demokracie sa premenia na vlády starých.


Už ste čítali?